Marco Martens
1982
Marco Martens danst met de motoriek van een blanke schrijver. Zijn expressie en ritme zitten in de taal. Hij observeert graag en presenteert veelzeggende details als kleine schetsjes, hij schildert met woorden. Ruw en zonder opsmuk. Samen met muzikanten Michiel van Iersel en Joris Sedee schreef hij het album Ieder huis is uit vertrekken gebouwd dat in oktober 2015 op Bastaard Platen verschijnt. De plaat bevat kleine luisterliedjes over vertrekken en achterlaten. Martens’ rapverleden verdween wat naar de achtergrond, hij presenteert zich steeds meer als verhalenverteller.
Reacties op het nieuwe album zijn lovend, al krijgt men de vorm nog niet helemaal geduid. De één noemt Martens een Rotterdamse zanger, de ander een Brabantse singer/songwriter en een radio-dj van omroep Brabant kwam – misschien wel terecht – niet verder dan de vraag: ‘Tja, wat is het nou eigenlijk?’ In het Radio1-programma De Taalstaat vatte taalicoon Frits Spits het samen als ‘bijzonder èn bijzonder goed’. OOR sprak van ‘een album dat zich laat luisteren als een tragikomische roman’ en Yora Rienstra noemde het in haar Radio2-programma ‘weer eens wat vernieuwends’. Met het nummer ‘Madam Jeanette’ waren Martens en consorten te zien in VPRO Vrije Geluiden en Kunststof Radio1 voelde Marco een uur lang aan de tand over zijn werk. Een úúr. Da’s net zo lang als 60 optredens in DWDD.
Sinds de eeuwwisseling bouwt Martens aan een aardig CV. Hij deed honderden optredens in Nederland en België en stond op festivals als Lowlands, De Parade, Mundial en GDMW. Als rapper was hij actief in Macronizm en De Nuance. Met Dennis Gaens schreef hij de literaire muziekvoorstelling LUCY. Meerdere malen was hij te gast in de radio- en tv-studio’s van de publieke omroepen, van Nachtegiel op 3FM tot Met het Oog op morgen op Radio1. Met De Cabarapshow maakt hij hiphopimprovisatietheater. Als schrijfcoach werkt hij voor de Herman Brood Academie, Poetry Circle Nowhere en 4XM Workshops.
Zie ook: www.marcomartens.com
Bibliografie
- 2014 Diverse dichters – Wij Dragen Rotterdam
- 2012 Marco Martens - Rubberboot
Voorstellingen
- 2016 Poetry Circle Nowhere – Hoe de wereld woorden kreeg
- 2015 Poetry Circle Nowhere – Even tussen ons
- 2015 4XM – De Cabarapshow
- 2014 Marco Martens – HARM
- 2012 Macronizm, Dennis Gaens & Smoove Business - LUCY
Discografie
- 2015 Marco Martens - Ieder huis is uit vertrekken gebouwd
- 2013 De Nuance – Tweede Viool / Derde Bedrijf
- 2011 Macronizm – De Sessies
- 2010 Macronizm – Alter Ego
- 2007 Macronizm – Alternaief
- 2007 Macronizm – Stenen Tijdperk EP
Lucy
Ze is niets voor jou, want een fladderaar als zij
kan niet denken aan een langere termijn.
Één moment kan alles zijn, euforie, maar verandert dan in
spijt.
Het bevalt een tijdje maar dan komt de spanning tot een
einde.
Ze is bang zich toe te wijden aan iets
en zorgt krampachtig dat ze niet haar vrijheid verliest.
Dus zelfs wanneer jij haar versiert en het klikt,
zal ze zweren dat niet aan jou ligt...
Ze laat zich leiden door, whatever, waar ze zin in krijgt.
Maar wat ze onderneemt, heeft zelden een begin of eind.
Ze kan zich laten gelden als er prikkels zijn.
Zo'n type dat liever zapt als jij een film kijkt;
te vluchtig om vangen, berucht om haar verlangen,
nooit geleerd de lage vruchten daar bewust te laten
hangen.
Een meisje dat de kleuren van haar haren graag verandert.
Te impulsief om ooit iets rustig aan te vangen.
Ze verzint, ze verslindt, ze is een vlinder.
Begin er niet aan vrind, iedereen bemint 'r.
Ze is spontaniteit, ze is spanning, ze is waaien met de wind.
Windt mannen om haar vinger, weet niet waar ze aan
begint.
Ze bevindt zich in het dichterlijke midden tussen vrouw en
kind,
vandaar dat ze makkelijk vertrouwen wint.
Maar uiteindelijk gaat ze onstuimig heen,
omdat ze het benauwend vindt als je haar de ruimte geeft.
Kapsalon Lida
Er zijn kappers met een rocksterrenstatus in Rotterdam. Soms zou je vergeten wie de gewone mensen knipt.
Aan de rand van mijn buurt, waar de huizen goedkoper worden en parkeren nog gratis is, kom ik eens per drie weken in kapsalon Lida. Er zitten vaak mensen aan de tafel aan de raamzijde van het pand. Niemand benoemt er de beleving en niets doet denken aan een wachtrij.
Bij Lida kun je altijd binnen lopen. Soms opent ze wat later, maar dat geeft niet. Hoeder van een plaats om te onthaasten met een kleine conversatie. Ze vraagt of je wat wilt drinken – twee keer – en hoe het met je gaat. Ze meent het.
Ter hoogte van haar schouders krult haar kapsel naar haar kin. Ze draagt een witte jas tot aan haar middel. Haar bril hangt met een touwtje om haar nek. Deze zet ze op tijdens het afwerken van de randjes.
Mijn moeder heeft er één keer haar haren laten doen, voor een bruiloft. Sindsdien vraagt Lida steevast hoe het met haar gaat. Soms zie ik in haar de Perzische versie van mijn moeder. Evenveel jaren op de teller, hetzelfde rustgevende spreektempo en nooit te veel op de voorgrond.
Soms probeer ik de aanwezigen te categoriseren, met wie ze Perzisch spreekt en met wie Nederlands. Hoe de verhoudingen zijn in de zaak. Vriendin, collega, kennis, klant, haar zoon, stagiair of dochter. Het lukt me nooit de relatiestructuur te doorgronden, maar vragen zal ik het niet. Het lukte me evenmin op bezoek bij de gezinnen in verre landen waar ik te gast was, wie er nou oom was en tegen wie er oom werd gezegd. Die hang naar kaders is een gekke gewoonte.
Lida vraagt me de groeten te doen aan mijn moeder. Naar de mensen aan de tafel knik ik. Ook vandaag wordt hier de Leesmap niet gemist.
Petit Boulevard
Minstens twintig zelfportretten
schildert Vincent in Parijs.
Vingeroefeningen in intense kleuren
en niet langer meer een harmonie van grijs.
Via de cafés en boulevards,
het platteland langs de Seine,
tot impressies van de kleuren
van de velden van Asnières.
Hij is vóór twaalven in het Louvre,
wacht niet op een groter appartement,
ziet de werken van Monet,
bekijkt honderden gezichten op beroemde plaatsen,
voert zijn penseel steeds losser,
portretteert de postbode,
vecht met Gauguin om een cafébazin
en exposeert met vrienden van de Petit Boulevard.
Een arts stelt vast dat hij lijdt aan acute manie
met visuele en auditieve hallucinaties.
Hij schildert zijn slaapkamer in het gele huis in eenvoudige
kleurvlakken
in complementair oranje, blauw, geel violet, rood en groen
en schrijft dat hij met al deze tonen een absolute rust
heeft willen uitdrukken.
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten