Jules Deelder
24 november 1944, Rotterdam – 19 december 2019, Rotterdam
Jules Deelder (hij publiceert onder de naam J.A. Deelder) was de nachtburgemeester van Rotterdam.
Hij was dichter, performer, theatermaker, schrijver en jazz-DJ.
Deelder werd geboren in Rotterdam op 24 november 1944, in de wijk Overschie. Na de HBS studeerde hij enkele jaren voor de akte Nederlands.
Op zijn elfde schreef hij zijn eerste gedicht met de titel Hoort, men werpt een atoombom en in 1962 debuteerde hij in het Algemeen Handelsblad met het gedicht Straat. Hij werd ontdekt door Simon Vinkenoog (door Deelder steevast aangeduid als "ene Simon V. te A.") die hem uitnodigde als deelnemer aan een poëzie-manifestatie in het Amsterdamse theater Carré in 1966. Drie jaar later verscheen zijn debuutbundel Gloria Satoria (1969).
Diverse bundels volgden, en Deelder ging ook korte verhalen schrijven. In de jaren negentig trad hij veelvuldig op met Herman Brood en met collega-dichter Bart Chabot.
Deelder ontving in 1988 de Anna Blaman Prijs voor zijn oeuvre en in 2005 de Tollensprijs voor de "grote stilistische kracht van zijn geestrijke oeuvre en zijn pionierswerk voor een moderne theatrale podiumpresentatie van poëzie", aldus het juryrapport. De stad Rotterdam kende hem in 2004 de Wolfert van Borselenpenning toe.
In november 2019 vierde hij groots zijn 75e verjaardag in De Doelen en kort daarna, op 19 december overleed hij na een kort ziekbed.
- ABC voor de genieter van Marihuana (onder pseudoniem: 'Julian the Joint', met 'Yousouph Ben Houpla' (=Rob Peters), Bureau in Search for Living, 1968)
- Gloria Satoria (De Bezige Bij, 1969)
- Dag en nacht geopend (De Bezige Bij, 1970)
- Boe! (De Bezige Bij, 1972)
- Op de deurknop na (De Bezige Bij, 1972)
- De zwarte jager (De Bezige Bij, 1973)
- Moderne gedichten (De Bezige Bij, 1979)
- Sturm und Drang (De Bezige Bij, 1980)
- Junkers 88 (De Bezige Bij, 1983)
- Portret van Olivia de Havilland (De Bezige Bij, 1985)
- Interbellum (De Bezige Bij, 1987)
- Lijf- en andere gedichten (De Bezige Bij, 1991)
- Renaissance: gedichten ’44-’94 (De Bezige Bij, 1994)
- Transeuropa (De Bezige Bij, 1995)
- Het lot van de eenhoorn (De Bezige Bij, 1997)
- Bijbelsch (De Bezige Bij, 1999)
- N.V. Verga (De Bezige Bij, 2001)
- Inderdaad nee (met tekeningen van Herman Brood; Nijgh en Van Ditmar, 2003)
- Zonder dollen (De Bezige Bij, 2004)
- Vrijwel alle gedichten (De Bezige Bij, 2004)
- Tussentijds (De Bezige Bij, 2008)
- Ruisch (De Bezige Bij, 2011)
- Totaal Loss (met composities en artwork van Louis Gauthier; Prometheus, 2011)
- Rotown Magic (uitgave in de Matchboox-serie met artwork van Louis Gauthier; Matchboox, 2012)
- Het Graf van Descartes (De Bezige Bij, 2013)
Rotown magic
Rotterdam is niet te filmen
De beelden wisselen te snel
Rotterdam heeft geen verleden
en geen enkele trapgevèl
Rotterdam is niet romantisch
heeft geen tijd voor flauwekul
is niet vatbaar voor suggesties
luistert niet naar slap gelul
't Is niet camera-gevoelig
lijkt niet mooier dan het is
Het ligt vierkant hoog en hoekig
gekanteld in het tegenlicht
Rotterdam is geen illusie
door de camera gewekt
Rotterdam is niet te filmen
Rotterdam is vééls te ècht
uit: 'Vrijwel alle gedichten', 2004
Voor Ari
Lieve Ari
Wees niet bang
De wereld is rond
en dat istie al lang
De mensen zijn goed
De mensen zijn slecht
Maar ze gaan allen
dezelfde weg
Hoe langer je leeft
hoe korter het duurt
Je komt uit het water
en gaat door het vuur
Daarom lieve Ari
Wees niet bang
De wereld draait rond
en dat doettie nog lang
The Monk
2004
Wie zoals ik ooit Monk
op een concert dik drie
kwartier geen noot zag
spelen maar al die tijd
in trance gelijk een me-
dicijnman rond de Stein-
way dansen en onder toe-
nemend gemor van een op-
eengepakt gehoor plots
als een speer op het i-
voor af duiken en na nog
één tel wachten met één
accoord die hele drie
kwartier goedmaken
doet
er verstandig aan van 't
leven - althans op muzi-
kaal gebied - niet al te
veel meer te verlangen
en op z'n blote knieën
god te danken dat hij
The Monk bij die gele-
genheid heel hartelijk
heeft horen lachen
Repeteergedicht
2011
Sommige gedichten dienen
elke dag herschreven.
Gewoon hetzelfde gedicht
elke dag opnieuw.
Andere gedichten niet.
Wéér andere bleven beter
ongeschreven.
Dat zijn verreweg de meeste.
Maar sommige gedichten
dienen elke dag herschreven.
Gewoon hetzelfde gedicht
elke dag opnieuw.
Tot het onlosmakelijk
met ons is verweven
en met de werkelijkheid
tot waarheid is verdicht.
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
2 gedichten
2 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
4 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
3 gedichten
3 gedichten
1 gedicht
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten
3 gedichten